Followers List

Ahad, 24 Mei 2009

Markah UPTP 2 / 6 Amanah

pautan pos 0 ulasan


Berikut adalah markah UPTP 2 Sains.

Cuba anda bandingkan pencapaian anda dengan sasaran UPSR anda. Bolehkah ianya tercapai?
Semuanya terletak ditangan anda.

.

Sabtu, 23 Mei 2009

Jom Gempur Portal Zoom A

pautan pos 1 ulasan




Buat anak didik Tahun 6, sila gunakan kemudahan yang disediakan percuma untuk anda dalam Portal Zoom A. Pendek kata, ziarah dulu portal ini kemudian nyatakan pada cikgu apakah kemudahannya.

Selaku penyelaras tahun 6, saya diamanahkan untuk menguruskan program ini. Jadi, sila dapatkan id dan pswd anda terus kepada saya. Cikgu telah mendaftarkan anda secara automatik. Sekarang terserahlah kepada anda untuk menggunakannya.

Info awal, portal ini menyediakan bank soalan yang boleh dijawab secara maya dengan penskoran secara automatik. Ia boleh digunakan sebagai satu bahan pembelajaran tambahan. Jadi, silalah manfaatkan program ini.

Ingat ambil id dan pswd dahulu....

Jom ramai-ramai semarakkan Zoom A!

Khamis, 21 Mei 2009

Selamat Hari Guru 2009

pautan pos 0 ulasan


Selamat Menyambut Hari Guru 2009. Walaupun nampaknyer macam dah basi tapi ini saja kesempatan yang saya ada. Mana tak nyer, Khamis 14 Mei; saya ade jemputan ceramah teknik menjawab soalan sains di Sk Sg Bakap. 15 Mei petang, ceramah di SK Bukit Minyak, Bukit Mertajam. Habis je ceramah terus check in di Vistana Hotel untuk Bengkel Kemahiran Insaniah untuk Tenaga Pengajar Kokurikulum, Universiti Sains Malaysia.

Bengkel tu sangat bagus, sesi perbengkelan dilaksanakan oleh Professor Madya Dr. Mohammad Shatar Sabran, Pengarah Pusat Kokurikulum UPM. Jika pendidikan di sekolah kita diminta mengaplikasikan kecerdasan pelbagai untuk murid-murid kita. Tapi Kemahiran Insaniah (KI) ini menekankan bagaimana untuk menghasilkan pelajar yang mempunyai karisma pelbagai untuk diketengahkan dalam pasaran kerja.

Hari sabtu tu sibuklah jugak. Mana nak beri perhatian kepada bengkel lagi dan dalam masa yang sama kesibukan membalas dan menghantar sms Selamat Hari Guru. Bengkel ini habis pada petang ahad.

Hari terakhir tu dah rasa nak demam dah. Terus bergerak balik ke rumah. Isnin tu saya pergi juga sekolah. Tak Larat pun, buat-buatlah larat. But selasa, dah bangun dah siap pakai baju nak pergi kerja...hati ni tekad rasa macam tak mau teruskan. terus sms PK 1, beritahu MC.

Sepanjang hari rehat je lah. But, petang tu pergi gak sekolah ajar tarian sebab dah janji dengan pelajar. Hari Rabu saya kembali bertugas.

Khamis sibuk dengan persediaan LDP hari Jumaat petang. Sampailah waktu ini.
Pendek cerita itulah jadual mingguan saya sebagai guru.

Dikesempatan ini saya ingin mengucapkan SELAMAT HARI GURU buat semua guru-guru saya.

Antara yang masih kukuh di hati, Cikgu Shahrizat( cgu tahun 1-5), cikgu ramli (guru sangat ambil berat tentang saya dan keluarga saya, kira adik2 saya lepas tu semua dia kenal ler), Cikgu Aida, Puan Norma, Pn Hjh Sarina serta guru-guru yang pernah mengajar saya secara formal atau tidak.

Juga buat rakan-rakan guru, insan yang memberikan pengajaran yang bermakna dalam hidup ini serta bakal-bakal guru.

Ucapan, " Hiduplah seperti lilin menerangi orang lain, janganlah hidup seperti duri mencucuk diri dan menyakiti orang lain".

Selamat Hari Guru .....!


Isnin, 11 Mei 2009

Kursus Ptaksiran di IAB Jitra

pautan pos 0 ulasan


Pada 3-7 Mei yang lepas saya telah mengikuti Kursus Pentaksiran Berasaskan Sekolah yang julung kali dianjurkan oleh IAB. Selalunya kursus yang dianjurkan oleh IAB hanya melibatkan pengetua dan guru besar. Kini, saya dapatlah merasai kursus di IAB walaupun bukan berstatus pengetua dan guru besar.

Apa yang ada pada Pentaksiran Berasaskan Sekolah?

Banyak manfaatnya tuan-tuan dan puan-puan bagi kami yangn menghadiri kursus ini. Kami didedahkan serta berbengkel setiap slot di bawah. Antaranya ialah :

1. Memahami Konsep dan Proses Pentaksiran Berasaskan Sekolah
2. Pentaksiran Alternatif
3. Analisis Item dan Bank Item
4. Pembinaan JSI dan Item Ujian
5. Headcount
6. Pentaksiran Domain Afektif dan Psikomotor

Semua sesi pembentangan dan perbengkelan telah dikendalikan oleh Dr. Hj. Abdul Zubir dan Pn. Noriza. Bagus mereka tu. banyak pengalaman dan ilmu yang dikongsikan bersama. Rakan kursus juga sangat bersemangat dan bekerjasama.

Moga kursus ini mampu memberikan kita impak yang berguna jika SPPK digunapakai menggantikan orentasi peperiksaan 100% suatu hari nanti.

Selasa, 5 Mei 2009

Pentaksiran Berasaskan Sekolah

pautan pos 0 ulasan




Pentaksiran Berasaskan Sekolah adalah satu hasrat penilaian prestasi pelajar yang telah diguna pakai oleh kebanyakan negara-negara maju. Malaysia sebuah negara membangun merencanakan kaedah PBS ini untuk diterima pakai sejajar dengan hasrat KPM kini yang mahukan 70% penilaian murid menggunakan kaedah PBS dan 30% melalui peperiksaan.

Jesteru, kehadiran saya dalam Kursus PBS di IAB Jitra mulai 3-7 Mei ini diharapkan dapat membantu saya, rakan guru, ibu bapa dan murid-murid melestarikan paradigma pendidikan ke tahap yang sewajarnya.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

KE ARAH KECEMERLANGAN YANG KONSISTEN


PENCAPAIAN :

INDIVIDU


1. GURU INOVATIF SEK RENDAH 2007 - JOHAN PP
2. GURU CEMERLANG ICT 2007 - JOHAN PP
3. GURU CEMERLANG KOKURIKULUM - JOHAN PP KE KEBANGSAAN
4. GURU CEMERLANG SAINS - KPM
5. GURU CEMERLANG TMK 2009- JOHAN PP KE KEBANGSAAN
6. GURU INOVATIF (INDIVIDU) MOSTI-KPM 2013 - KETIGA


KEJURULATIHAN

2014
1. AEV Final Kebangsaan
2. First Lego League Malaysia Open
3. International Exposition & Education Research
4. NRC Penang State Level

2013

1. AEV PERINGKAT KEBANGSAAN (KELIMA)
2. FIRST LEGO LEAGUE , MALAYSIA OPEN
3. NRC PERINGKAT NEGERI PULAU PINANG
4. KOREOGRAFER PROGRAM SAITAMA SCHOOL MALAYSIA JAPAN

2012
1. AEV PERINGKAT KEBANGSAAN


2008
1. PIDATO YAYASAN HARAPAN KANAK-KANAK - JOHAN PP
2. PERTANDINGAN EUREKA REEE 2006-2007-JOHAN PP KE KEBANGSAAN
3. MENULIS CERITA HARI GURU - JOHAN (L) & JOHAN (P) PP
4. KIDS WITNESS NEWS ANJURAN PANASONIC

2007- JOHAN PULAU PINANG KE KEBANGSAAN
7. ESEI KEUSAHAWANAN - MECD - NAIB JOHAN KEBANGSAAN